Projekter til indskolingen
Projekter til mellemtrinnet
Projekter til udskolingen
Bagkatalog
Projekter til skoleåret 2024-2025
Indskolingen
Fold en bibel Projektet inviterer eleverne til at se på verdenskendte fortællinger fra Bibelen. Eleverne laver deres egen foldebog..
Julekalender Hr. Nissen flytter med. Hvem er Niels Gårdbo? Hvor er al julepynten blevet af? Og hvad betyder det egentlig at nissen flytter med?
Det hele går i fisk Sanser sættes på spil når vi i dette projekt laver forskellige kreative projekter, lytter til historier og undersøger fisken både som et kristent symbol og som et naturfænomen.
Den sidste have Om begravelsesritualer. Giv dine elever mulighed for at lære om begravelses/bisættelsesritualer, symboler og ikke mindts "den sidste haves" særlige betydning.
Læs mere om indskolingsprojekterne
Mellemtrinnet
Et møde med den danske salme.2024 HÅB Der arbejdes med den følelse af fællesskab det giver at synge sammen, samt ligheder og forskelle ved en sang og en salme. Forløbet i 2024 sætter fokus på Håb. I introduktionen skal eleverne synge og arbejde med fem salmer der sætter ord og toner på forskllige sider af håbet. Salmerne er indspillet og tilgængelige på projektets hjemmeside. Der er to kirkebesøg i projektet, et hvor klassen besøger den lokale kirke og lærer om orglet samt en fælles salmesangsafslutning i Skt Nicolai kirke i Rønne 14. november 2024.
Halloween og Allehelgen Projektet går tæt på de to traditioners symbolker og ritualer, men handler også om, hvordan vi generelt mindes de døde og omgås døden. Materialet kommer omkring de nyeste trends inden for begravelsesskikke og mindekultur, feks. rapperen Natajas virtuelle mindesteder.
Hvad er en kirke? Et projekt om atmosfære, funktion og historien i kirken og andre rum. Supermarkeder, skoler, sygehuse og sportshaller. Pisseriaer og parkeringspladser. Køkkener, kirker og klasseværelser. I alle rum er det muligt at opleve en særlig atmosfære, tale om rummets funktion og finde frem til dets historie. Sådan er det også med kirken.I projektet går eleverne på opdagelse i nogle af de rum de kender fra deres hverdag.
Julekalender: Stald, stue og stamværshus Et projekt om at fejre jul i forskellige rammer. For mange er julen en tid med kalenderlys, gaver og kærlige familier, men for andre er julen helt anderledes. Den første jul blev f.eks. fejret i den stald og for hovedpersonen i novellen Kolde fødder skal julen fejres på det lokale værtshus.
Man kan da ikke gå på vandet Om at læse bibelske tekster med forskellige briller
Scmeichel er en mur! Puds brillerne!Jeg har optur idag! Verden er fuld af metaforer og verden kan opleves- forskelligt alt efter hvilke briller man ser den igennem, I tegnefilmen Oskars briller, ser eleverne, hvordan man kan læse en bibelsk fortælling om at gå på vandet med forskellige briller.
Læs mere om mellemtrinsprojekterne
Udskolingen
Kræmmerhuset En poetisk adventskalender for de ældste klasser, hvor der lægges op til julehygge, selvom man snart er voksen
Projektet tager udgangspunkt i en spritny juletekst om håb, forventning og lys i mørket. Eleverne udformer et kræmmerhus de dekorerer med ord og tanker og fylder med godter og bringer det hjem til juletræet hvor det kan give anledning til en snak om novellens nøgleord og temaer.
Rejsende Et projekt om livets pakkeliste. eleverne er på gåture med podcasts i ørerne af poetryslammer Kim Linnet. Teksterne de lytter til har tråde til både dansk- og kristendomsfaglige arbejde som uddybes med opgaver i det medfølgende materiale.
Indtryk, udtryk, aftryk- om forbindelser mellem mennesket og natur
Eleverne præsenteres for forskellige syn på naturen. med afsæt i naturdannelsesbegrebet skal eleverne reflektere over, hvad disse forskellige syn betyder for menneskets og deres egen forbindelse til naturen og handling og engagement i fremtiden.
Læs mere om udskolingsprojekterne
I vores Bagkatalog finder du tidligere års projekter. Disse kan bestilles så længe lager haves.
Lærerkurser: Der udbydes i år 1 lærerkursus.
Kristendom ved Irene Larsen
Hvad indeholder et projekt?
Til alle projekter følger et undervisningsmateriale der indeholder forslag til forløb, baggrundsstof til lærerne og kopiark med opgaver til eleverne. Af gode grunde vil der i et projekt fra Folkekirkens Skole-tjeneste typisk være involveret et kirkebesøg til kvalificering af det faglige indhold.
I nogle af projekterne er der begrænsede pladser, men alle, der tilmelder sig et projekt, kan få undervisningsmaterialet tilsendt i projektperioden. Derfor vil det altid være muligt at gennemføre undervisning i relation til de annoncerede projekter, og man kan derfor godt skrive et ønsket projekt ind i sin årsplan.
De anførte lektionstal for hvert projekt angiver, hvad man skal påregne at bruge, hvis man optages i projektet. Hvordan lektionerne fordeles mellem fagene vurderes lokalt. Vær opmærksom på, at man godt kan tilmelde sin klasse, selvom man ikke underviser i kristendomskundskab.
Besked om optagelse følger umiddelbart efter tilmeldingsfristen.
Deltagelse i kirkebesøg, workshops eller museumsbesøg
Til en række projekter er knyttet kirkebesøg, workshops eller museumsbesøg. Dato og tidspunkt for disse aftales i tiden op til eller forbindelse med udleveringen af projektmaterialer.
Hvis tilbuddene udbydes i et begrænset antal, fordeles pladserne efter lodtrækning umiddelbart efter tilmeldingsfristens udløb.