
Projekter til indskolingen
DEN GODESTE ROBOT
om etisk kodning af robotter

Klassetrin: 2.-3. klasse
Fag: Kristendomskundskab og teknologiforståelse
Omfang: 6 lektioner
Periode: Januar - februar 2026
Tilmeld dig projektet her
DEN GODESTE ROBOT
om etisk kodning af robotter
Hvordan skaber man den “godeste” robot? En robot, der ikke bare er den bedste til at løse en opgave, men som også er etisk god? I dette projekt undersøger eleverne, hvordan deres kodning af robotten er afgørende for, hvordan den handler.
Inspireret af makerkulturen tager undervisningen udgangspunkt i Etikloteket, der er en kuffert fuld af etikæsker, øvelsesposer, terninger, puslespilsbrikker og medaljer. Med afsæt i korte introduktionsvideoer og ovennævnte genstande undersøger eleverne først, hvad etik er, hvorefter de med “kodningsbrikker” afprøver forskellige etiske positioner i forhold til robotter. For hvilken type handling er “den gode” i forskellige situationer? Og hvad er bagsiden af medaljen ved de forskellige etikker?
Projektet kan køres selvstændigt i kristendomskundskab og/eller i sammenhæng med teknologiforståelse. Det kan også tilknyttes allerede eksisterende robot-projekter, der som udgangspunkt ikke har fokus på etisk kodning.
Projektet sigter på at myndiggøre eleverne digitalt og vise dem, hvordan de kan handle som skaberne bag teknologi frem for blot at være brugere. Eleverne skal med særligt fokus på den etiske dimension lære at vurdere digitale teknologiers intentionalitet og konsekvenser for individ og fællesskab.
Tilmeldte lærere modtager:
- Undervisningsvejledning
- Hjemmeside med tutorials og explainers
- En kuffert med det etiske makerspace Etikloteket til brug i klassen
JULEDETEKTOREN
om at søge og finde julens rødder

Klassetrin: 1.-4. klasse
Fag: Kristendomskundskab m.fl.
Omfang: Ca. en halv time hver skoledag i december
Periode: December
Tilmeld dig projektet her
JULEDETEKTOREN
om at søge og finde julens rødder
Bip, bip, bip. Biiiiip.
Med en metaldetektor, den rouladeglade nabo Finn samt en stor portion nysgerrighed går tvillingerne Marie og Simon på jagt efter julens rødder. For hvordan er det lige, vikingernes jól og den kristne jul hænger sammen? Kan det passe at Odin var den første julemand? Hvorfor er det, man spiser og gør sammen i den mørke vintertid så vigtigt? Og findes svarene måske i jorden?
Historien
Marie og Simon er lige flyttet til en lille landsby, hvor deres mor skal være præst. Finn, der er pensioneret arkæolog, er overbevist om, at der findes en skjult vikingeskat i området. Han skal bare lige finde den. Sammen går tvillingerne og Finn på jagt efter skatten og opdager undervejs, hvordan mange juletraditioner oprindeligt stammer fra vikingetidens jólfejringer.
Lågekalender og fortælling
Projektet består af en oplæsningsbog, en lågekalender og en hjemmeside med forslag til aktiviteter og baggrundsmateriale.
Hver skoledag i december åbnes en låge i kalender, og der læses et kapitel i historien. Efterfølgende kan eleverne gå på opdagelse i dagens emne på hjemmesiden.
I løbet af december stifter eleverne således bekendtskab med de traditioner og ritualer, der knytter sig til den førkristne jól og til hvordan, vi stadig kan se sporene i den måde, vi holder jul i dag.
Tilmeldte lærere modtager:
- En oplæsningsbog
- En lågekalender
- En projekthjemmeside med baggrundsstof og forslag til aktiviteter i forskellige niveauer
SALLYS FAR BANDER - AD HELVEDE TIL
et projekt om hvordan vi taler til hinanden

Klassetrin: 1.-3. klasse
Fag: Dansk og kristendomskundskab
Omfang: 6 lektioner
Periode: September - oktober
Tilmeld dig projektet her
SALLYS FAR BANDER - AD HELVEDE TIL
et projekt om hvordan vi taler til hinanden
Hvorfor er bandeord på én gang forbudte og fascinerende? Hvorfor er de overhovedet opfundet, når nu man aldrig må bruge dem? – Og må man egentlig ikke det?
Projektet ønsker ikke at løfte moralske pegefingre, men derimod at indgå i en dialog med eleverne om sprogets magt, og om hvad hårde ord kan betyde for trivsel og konfliktniveau i klassen.
Projektet indledes med oplæsning af den kendte børnebog Sallys far bander (… ad helvede til), skrevet af Thomas Brunstrøm og illustreret af Thorbjørn Christoffersen. Derefter skal eleverne arbejde med, hvad bandeord egentlig er, hvad de betyder, og hvad forskellen er på bandeord og skældsord.
Kristendomsfagligt går eleverne på opdagelse i fortællingen om Josef og hans brødre og i etikken i Den gyldne regel.
Tilmeldte lærere modtager:
- Undervisningsvejledning
- Et eksemplar af bogen “Sallys far bander” til højtlæsning i klassen
- Diverse billedmateriale til undervisningen
- Mulighed for at låne brætspillet “Sallys far bander”
FIGNER, FRØ OG FORBUDTE FRUGTER
et forårsprojekt med natur-tur og jord under neglene

Klassetrin: 1.-3. klasse
Fag: Kristendomskundskab
Omfang: 4-6 lektioner + udflugt
Periode: April - maj
Tilmeld dig projektet her
FIGNER, FRØ OG FORBUDTE FRUGTER
et forårsprojekt med natur-tur og jord under neglene
Hvilken frugt var det egentlig, Adam og Eva spiste af i Edens have? Hvordan kan himmeriget være som et sennepsfrø? Og var der mon mange bønner i de hellige haver?
I dette undervisningsforløb er der fokus på forbindelsen mellem mennesker og natur - og på de mange fortællinger, hvor naturen spiller en særlig rolle. For hvorfor er Bibelen mon så fuld af planter, og hvad kan vi lære om mennesker og natur gennem Bibelens fortællinger?
Figentræer, hvedekorn, morbær og vin er blot nogle af de planter, vi hører om i Bibelen - og som også vokser på Bornholm. Derfor inviteres tilmeldte klasser på en udflugt med bus ud på opdagelse i det lokale landskab, hvor eleverne skal se, mærke og dufte planterne og høre om deres betydning for menneskers liv her på øen før og nu. Med hjem fra turen får hver klasse et figentræ, som de kan plante på skolens område og følge gennem resten af deres skoletid.
Med projektet følger også dyrkningsmaterialer, så eleverne selv kan få jord under neglene og se, hvordan deres egne frø, med den rette pleje og opmærksomhed, vil spire og gro.
Tilmeldte lærere modtager:
- Lærervejledning med baggrundsstof og forslag til undervisningsplan
- Elevhæfter
- Klassesæt med frø, potter, jord og dyrkningsvejledning
- Tilbud om udflugt med betalt bus til og fra skolen, inkl. et figentræ til klassen - læs mere om udflugten her
ET MØDE MED DEN DANSKE SALME
årets tema er LYS

Klassetrin: 3.-5. klasse
Fag: Kristendomskundskab og musik
Omfang: 6-10 lektioner + kirkebesøg
Periode: November 2025 - februar 2026
Tilmeld dig projektet her
ET MØDE MED DEN DANSKE SALME
årets tema er LYS
Lys trænger gennem de mindste sprækker, det får os til at misse med øjnene, det varmer os og får alting til at gro og spire. Lys er liv og dets vigtighed for menneskets eksistens kan aflæses i de mange religiøse fortællinger, kunstværker og salmer, der har lyset som tema.
I årets salmesangsprojekt stifter eleverne bekendtskab med fem salmer. Fire gamle kendinge og en til projektet nyskrevet salme af Dy Plambeck og Marianne Søgaard, der også er makkerparret bag den populære salme ’Hold håbet op’, som indgik sidste års salmesangsprojekt.
I undervisningen skal eleverne synge og arbejde med de fem salmer, der sætter ord på forskellige sider af begrebet lys.
Alle salmerne er tilgængelige på projektets hjemmeside – både i indsungne og instrumentale udgaver.
Klasserne øver på skolen og ved et besøg i den lokale kirke, og bliver kørt gratis fra og til skolen med bus til Skt. Nicolai Kirke til den store fælles salmesangsafslutning den 12. februar 2026 klokken 10-11
Tilmeldte lærere modtager:
- Lærervejledning med baggrundsstof og forslag til undervisningsplan
- Hjemmeside med indspilninger af projektets salmer og orgelmusik
- Årets salmeplakat med Edward Munchs værk “Solen”