
Projekter til mellemtrinnet
ET MØDE MED DEN DANSKE SALME
årets tema er LYS

Klassetrin: 3.-5. klasse
Fag: Kristendomskundskab og musik
Omfang: 6-10 lektioner + kirkebesøg
Periode: November 2025 - februar 2026
Tilmeld dig projektet her
ET MØDE MED DEN DANSKE SALME
årets tema er LYS
Lys trænger gennem de mindste sprækker, det får os til at misse med øjnene, det varmer os og får alting til at gro og spire. Lys er liv og dets vigtighed for menneskets eksistens kan aflæses i de mange religiøse fortællinger, kunstværker og salmer, der har lyset som tema.
I årets salmesangsprojekt stifter eleverne bekendtskab med fem salmer. Fire gamle kendinge og en til projektet nyskrevet salme af Dy Plambeck og Marianne Søgaard, der også er makkerparret bag den populære salme ’Hold håbet op’, som indgik sidste års salmesangsprojekt.
I undervisningen skal eleverne synge og arbejde med de fem salmer, der sætter ord på forskellige sider af begrebet lys.
Alle salmerne er tilgængelige på projektets hjemmeside – både i indsungne og instrumentale udgaver.
Klasserne øver på skolen og ved et besøg i den lokale kirke, og bliver kørt gratis fra og til skolen med bus til Skt. Nicolai Kirke til den store fælles salmesangsafslutning den 12. februar 2026 klokken 10-11
Tilmeldte lærere modtager:
- Lærervejledning med baggrundsstof og forslag til undervisningsplan
- Hjemmeside med indspilninger af projektets salmer og orgelmusik
- Årets salmeplakat med Edward Munchs værk “Solen”
HÅND OG ÅND
om Grundtvig og forbindelsen mellem hånd og ånd

Klassetrin: 5.-6. klasse
Fag: Kristendomskundskab, dansk og håndværk og design
Omfang: 4 lektioner i kristendomskundskab + 4 i dansk + 6-12 i håndværk og design
Periode: Fra september
Tilmeld dig projektet her
HÅND OG ÅND
om Grundtvig og forbindelsen mellem hånd og ånd
Et projekt om digteren og teologen N.F.S. Grundtvig og forbindelsen mellem hånd og ånd
I de her år genopdager mange vigtigheden og glæden ved håndens arbejde. Men den glæder kommer selvfølgelig ikke af sig selv. For at blive optaget af af et håndværk, skal man lære det at kende og mestre det. I håndværk og design fordyber eleverne sig i et håndværk, når de skal skabe hænder med deres hænder i forskellige materialer - træ, metal eller tekstil - med ønsket om, at de må få en begyndende glæde ved et håndværk.
Forbindelsen mellem hånd og åndvar afgørende for teologen N.F.S. Grundtvig, og i kristendomskundskab introduceres eleverne for hans tanker om krop, hånd og ånd i en lille film. De arbejder også med den bibelske skabelsesberetning og dens betydelse for Grundtvig.
I dansk arbejder elevernme med opslagsværket “LeksikÅND over ord med HÅND” af forfatter Mette Hegnhøj og illustrator Klara Espersen, som er udviklet til projektet. Eleverne sklal bl.a. have fokus på, hvad et leksikon er og på forfatterens håndværk. Hvilke virkemidler har forfatteren i sin værktøjskasse? Og hvilke værktøjer bruger eleverne?
Som afslutning udstiller eleverne deres værker og reflekterer over deres egne erfaringer med (H)ÅNDens arbejde.
Tilmeldte lærere modtager:
- Lærervejledning
- “LeksikÅND over ord med HÅND”
- Adgang til projektets hjemmeside
- Materialekit til håndværk og design
LABYRINTER
veje og vildveje

Klassetrin: 4. - 6. klasse
Fag: Kristendomskundskab
Omfang: 9 - 10 lektioner + evt. kirkebesøg og/eller besøg i Bibliarium
Periode: Fra april
Tilmeld dig projektet her
LABYRINTER
veje og vildveje
Skilleveje, blindgyder og den røde tråd. Hvad gør det ved kroppen, tempoet og åndedrættet, når der kun er én vej frem? og hvad gør det ved hovedet, fantasien og orienteringsevnen, når der hele tiden skal vælges retning?
Labyrinter har fascineret og spillet en rolle i menneskers liv og tro siden oldtiden. Formålet med dette projekt er at gøre eleverne fortrolige med labyrinter fra forskellige tider, steder, kulturer og religioner ved at lade dem møde labyrintens rum i myter og fortællinger fra oldtiden, den græske mytologi og i kristendommen både før og nu.
Igennem konkret labyrintvandring, samtale og refleksion får eleverne en kropslig erfaring og forståelse af labyrinten som et billede på menneskelivets veje og vildveje
og dermed nysgerrighed på de udfordringer livet byder på.
Til projektet tilbydes et kirkebesøg, hvor eleverne undersøger det at finde vej i livets labyrint.
Tilmeldte lærere modtager:
- Lærervejledning med baggrundsstof og forslag til undervisningsplan
- Adgang til hjemmeside med kort over labyrinter over hele Sjælland
- Klassesæt af elevhæfter
- Materialer til etablering af både envejs- og vildvejslabyrint hjemme på skolen
- Tilbud om kirkebesøg
JULEDETEKTOREN
om at søge og finde julens rødder

Klassetrin: 1.-4. klasse
Fag: Kristendomskundskab m.fl.
Omfang: Ca. en halv time hver skoledag i december
Periode: December
Tilmeld dig projektet her
JULEDETEKTOREN
om at søge og finde julens rødder
Bip, bip, bip. Biiiiip.
Med en metaldetektor, den rouladeglade nabo Finn samt en stor portion nysgerrighed går tvillingerne Marie og Simon på jagt efter julens rødder. For hvordan er det lige, vikingernes jól og den kristne jul hænger sammen? Kan det passe at Odin var den første julemand? Hvorfor er det, man spiser og gør sammen i den mørke vintertid så vigtigt? Og findes svarene måske i jorden?
Historien
Marie og Simon er lige flyttet til en lille landsby, hvor deres mor skal være præst. Finn, der er pensioneret arkæolog, er overbevist om, at der findes en skjult vikingeskat i området. Han skal bare lige finde den. Sammen går tvillingerne og Finn på jagt efter skatten og opdager undervejs, hvordan mange juletraditioner oprindeligt stammer fra vikingetidens jólfejringer.
Lågekalender og fortælling
Projektet består af en oplæsningsbog, en lågekalender og en hjemmeside med forslag til aktiviteter og baggrundsmateriale.
Hver skoledag i december åbnes en låge i kalender, og der læses et kapitel i historien. Efterfølgende kan eleverne gå på opdagelse i dagens emne på hjemmesiden.
I løbet af december stifter eleverne således bekendtskab med de traditioner og ritualer, der knytter sig til den førkristne jól og til hvordan, vi stadig kan se sporene i den måde, vi holder jul i dag.
Tilmeldte lærere modtager:
- En oplæsningsbog
- En lågekalender
- En projekthjemmeside med baggrundsstof og forslag til aktiviteter i forskellige niveauer
Fra Betlehem til Jerusalem
udviklet til elever med autismespektrumforstyrrelser

Klassetrin: 4.-6. klasse
Fag: Kristendomskundskab
Omfang: 8-14 + kirkebesøg
Periode: Fra september
Tilmeld dig projektet her
Fra Betlehem til Jerusalem
udviklet til elever med autismespektrumforstyrrelser
Elever med ASF har ofte en visuel læringsstil, kan have tilbøjelighed til konkret og bogstavelig tænkning og kan have lettere ved en kortfattet og præcis form end ved det ordrige og nuancerede. Materialet er derfor enkelt, genkendeligt og stringent i sin opbygning. Det anvender en visuel formidlingstilgang og konkrete genstande som facilitator for læring. Projektet er udviklet med blik for særlige læringspræferencer, men kan selvfølgelig sagtens bruges af alle - også neurotypiske elever.
Gennem arbejdet med den historiske Jesus og den fortalte Jesus, opnår eleverne indsigt i, hvorfra kristendommen udspringer, hvad der kendetegner den som religion, samt hvordan kristendommen gennem mere end 1000 år har sat sine spor i vores samfund.
Beskrivelse af forløbet
Der tages udgangspunkt i, hvad man ifølge historievidenskaben kan sige om Jesu eksistens og livsforløb, og forløbet indledes med, at eleverne ser en explainerfilm om den historiske Jesus. Herefter arbejder eleverne med 8 tegnede bibelfortællinger om Jesu liv. Til hver fortælling er knyttet en genstand som visuel igangsætter.
Lektionerne i forløbet spejler hinanden, så eleverne vil finde genkendelse og rutine i aktiviteterne:
- Samtale om genstand
- Se tegnet bibelfortælling
- Arbejde med opgaver i elevhæftet
Kirkebesøg
Forløbet kan afsluttes med et kirkebesøg med fokus på troens Jesus. Skrinet med genstandene medbringes, og anvendes som en visuel reminder til de bibelske fortællinger, eleverne har arbejdet med i klassen, og de knyttes til steder og ritualer i kirken
Tilmeldte lærere modtager:
- Lærervejledning
- Skrin med genstande
- Elevhæfter
- Klistermærkeark
- Adgang til hjemmeside med undervisningsfilm