Bagkatalog

Det hele går i fisk

 

Klassetrin: 1.-3. klasse

Fag: Kristendomskundskab med mulighed for at inddrage natur/teknik, dansk og billedkunst

Omfang: 4-8 lektioner i Kristendomskundskab

Periode: Fra september

 

Det hele går i fisk

 

I dette forløb sætter vi flere sanser i spil, når der skal laves kreative projekter, lyttes til historier og undersøges fisk. 

Fokus i projektet er rettet både mod fisken som et kristent symbol og som naturfagligt fænomen. 

Forløbet kan laves flerfagligt med inddragelse af billedkunst, dansk og natur/teknik.

I forbindelse med undervisningsforløbet er det muligt at komme på kirkebesøg. På besøget vil eleverne høre præsten fortælle historier om fisk i bibelen, og om hvordan de første kristne brugte fisken som hemmeligt symbol.

 

 

 

Tilmeldte lærere modtager:

  • Lærervejledning
  • Elevhæfter
  • Adgang til naturfaglig video, om hvordan fisk lever, og om hvordan man dissekerer en fisk
  • Mulighed for kirkebesøg

Formet af ler

Klassetrin: 1.-4. klasse

Fag: Kristendomskundskab, evt. tværfagligt med billedkunst

Omfang: 4-6 lektioner

Periode: Fra september

 

Formet af ler

Gør dine elever fortrolige med de to skabelsesberetninger fra Det Gamle Testamente på en kreativ og skabende måde. Eleverne vil arbejde med ligheder og forskelle i fortællingerne med kig ud til andre religioners skabelsesmyter. Undervejs i arbejdet med fortællingerne skal eleverne selv skabe væsner af ler, og afprøve forskellige metoder og teknikker, som fremkalder personlighed og karakter. 

Tilmeldte lærere modtager:

  • Lærervejledning
  • Klassesæt med selvhærdende ler
  • Adgang til undervisningshjemmeside
  • Brætspil til repetition 

Man kan da ikke gå på vandet

Klassetrin: 6.-7. klasse

Fag: Kristendomskundskab/dansk

Omfang: 6-12 lektioner med mulighed for udvidelse 

Periode: Fra september

Man kan da ikke gå på vandet

Verden tager sig forskelligt ud, alt efter hvilke briller man ser den gennem - og sådan forholder det sig også med tekster. Vi ser og læser altid verden fra det sted, vi selv står. Vi ser én del, mens noget andet forbliver skjult. I projektet her præsenteres dette med brillen som metafor for forskellige synsvinkler. Eleverne arbejder med metaforen som en erkendelseskategori, der illustrerer, at menneskers blik og perspektiv på tilværelsen sældent er helt ens. Metaforforståelsen leges ind med “brillefodbold” og andre øvelser.

 

Tilmeldte lærere modtager: 

  • Lærervejledning
  • Spørgsmålskort til gruppearbejde med bibelske fortællinger
  • Små kasser til illustration af forskellige synsvinkler
  • Hjemmeside med bl.a. tegnefilmen OSKARS BRILLER og videoforedrag