Faktaboks

  • Klassetrin: 4. - 6. klasse
  • Fag: Kristendom og dansk 
  • Periode: januar-marts 
  • Antal lektioner: 10-12 
  • Kirkebesøg
  • Tilmeldingsfrist: 15. august 2021

Tilmelding til projektet kan ske her

Enestående

”Der er flere stjerner på himlen, end der er sandkorn på jorden. Der er flere sandkorn på jorden, end der har været mennesker. Der har været 100 mia. mennesker på jorden før dig – men ingen lige præcis som dig. Kun du er dig.”

Med disse ord indledes kirkebesøget i nærværende forløb, der spinder sig omkring det menneskelige livsvilkår, at vi er enestående. Er det godt at være enestående? Eller er det mere trygt at være som alle andre? Og kan man egentligt være enestående alene, eller er det altid noget, man er i en relation til en anden?

Som mennesker sanser og oplever vi verden med vores egne øjne. Men samtidig med at vi er alene om vores måde at opleve verden på, gælder det også, at vi fødes ind i relationer. Vi er til sammen med andre. Allerede inden fødslen står barnet i en fysisk relation til moderen, og livet igennem lever mennesker side om side med andre mennesker i et netværk af forbindelser, der bærer historier med sig og former det enkelte menneskes liv på godt og ondt.

De to vilkår – på den ene side at være alene og på den anden side at være sammenvævet med andre mennesker – har fået en fornyet opmærksomhed i vores tid. Vi mødes af udsagn som: Vær dig selv! Shine like a star! Make it happen! Just do it! Mens vi opfordres til at være den bedste udgave af os selv! Men hvad med de dage, hvor man ikke er det? Hvor selvbilledet ikke harmonerer med det, man får at vide? Og hvor frygten for at ingen rigtigt lægger mærke til det ubetydelige liv, man lever, sniger sig ind på en?

Det oplever drengen Otto i Jesper Wung-Sungs novelle, Ottoseen, der er skrevet til dette forløb. Han er et unikt og enestående menneske, men han føler, at han falder ud af fællesskabet, hvis han ikke lyver sig til et ideal-udseende med et ideal-træningsprogram og en ideal-kæreste. 

Gennem filosoferende samtaler, poetiske indtryk og litterære spor inviteres eleverne i projektet ENESTÅENDE til at undersøge forskellige betydninger af begrebet:

•at stå ene og udenfor fællesskabet•at kunne stå ved sig selv og stå fast

•at være enestående gennem en særlig god præstation

•at være enestående i relation til en anden

God fornøjelse med forløbet