
Projekter til Udskolingen
LYSLEVENDE
om lysets betydning og symbolik

Klassetrin: 7.- 9. klasse
Fag: Kristendomskundskab med mulighed for at inddrage fysik og biologi
Omfang: 7 lektioner i kristendomskundskab inkl. kirkebesøg. Hertil evt. 2 lektioner i henholdsvis fysik og biologi
Periode: Fra november
Tilmeld dig projektet her
LYSLEVENDE
om lysets betydning og symbolik
Du kan føre nogen bag lyset, bringe noget frem i lyset, have julelys i øjnene og give grønt lys til noget. Måske ikke på én gang - i hvert fald ikke uden at brænde dit lys i begge ender.
Menneskets grunderfaring af lyset som godt og livgivende har medført, at lys er blevet et grundsymbol, der anvendes i et utal af kulturer og religioner. Også i hverdagen bruger vi ofte lys symbolsk – bl.a. i vores sprog og i handlinger, der har en særlig betydning. Lysets symbolbetydning er temaet i dette korte og fokuserede kristendomsfaglige forløb.
Forløbet kan indledes med et elevaktiverende kirkebesøg med skyggeteater, regnbueforsøg, mørke-fortælling fra bronzealderen og eksempler på lysets betydning i kirkens rum og ritualer. Se en video om kirkebesøget her. Tilbage på skolen skal eleverne arbejde med lys gennem fem temaer: Lys versus mørke, Det guddommelige lys, Lys som håb, Lys mellem mennesker og Lys som oplysning.
Til forløbet er produceret tre fagfilm med præst Signe Malene Berg, biolog Morten DD Hansen og astrofysiker Anja C. Andersen, der hver især forklarer, hvad lyset betyder indenfor deres fagområde. Filmenes gennemgående samtaleperson er skuespiller Thure Lindhardt.
Forløbet er flerfagligt med mulighed for inddragelse af fysik og biologi:
- Fysik - Med udgangspunkt i Anja Andersen-filmen arbejdes der 2 lektioner med temaet: Lyset betydning i udforskning af rummet. Der er særligt fokus på jagten efter planeter med mulighed for liv.
- Biologi - Med udgangspunkt i Morten DD-filmen arbejdes der 2 lektioner med temaet: Lysets betydning for klodens liv. Der er særligt fokus på fotosyntesen.
Tilmeldte lærere modtager:
- Lærervejledning
- Arbejdsark i plakatstørrelse
- Tilbud om kirkebesøg
- Adgang til hjemmeside med digitale ressourcer til undervisningen
- Tekst- og billedkilder til download og print
- Inspiration til eksamen
Luk døren for helvede
enden på komedien med Dante og Jesper Wung-Sung

Klassetrin: 7.-9. klasse
Fag: Kristendomskundskab, evt. tværfagligt med dansk
Omfang: 8-10 lektioner
Periode: Fra september
Tilmeld dig projektet her
Luk døren for helvede
enden på komedien med Dante og Jesper Wung-Sung
Svovlsøer, syndere og Satan. Horn, hove og hugtænder. Helvede beskrives som et frygteligt sted, hvis pinsler og plager med stor detaljerigdom er gengivet i billedkunsten, i folketroen og i populærkulturen. De fleste af disse forestillinger stammer ikke fra Bibelen, men fra værket Den Guddommelige Komedie skrevet af Dante Alighieri i begyndelsen af 1300-tallet. Men hvordan endte det med at være sådan? Og hvorfor er det stadig 700 år senere Dantes version af helvede, der er den dominerende i den folkelige forståelse?
Eleverne skal i dette projekt arbejde med Den Guddommelige Komedie som graphic novel, samt den nyskrevne novelle Enden på komedien af Jesper Wung-Sung. Med afsæt i teksterne skal de linde på døren til helvede og undersøge:
- Hvad begreberne lykke og lidelse indeholder, og hvordan de kommer til udtryk i teksterne.
- Hvordan Den Guddommelige Komedie benytter sig af intertekstualitet og deler fællesstof og opbygning med andre religioner og kulturer end den kristne.
- Hvordan Den Guddommelige Komedie har påvirket og stadig påvirker populærkulturelle og folkelige helvedesforestillinger.
- Hvilke forestillinger der er om helvede i folkekirken dag.
Projektet kan oplagt køres tværfagligt mellem fagene dansk og kristendomskundskab.
Kirkebesøg og produkt
Eleverne skal på et kirkebesøg undersøge, hvilke forestillinger, der er om helvede i folkekirken i dag. På baggrund af dette besøg og arbejdet med teksterne skal eleverne afslutningsvis fremstille en collage, der kombinerer Dantes udlægning af helvede med folkekirkens og populærkulturens. Collagen er på samme tid en evaluering og et muligt produkt i forbindelse med afgangsprøven.
Tilmeldte lærere modtager:
- Lærervejledning
- Den Guddommelige Komedie som graphic novel
- Nyskrevet novelle af Jesper Wung-Sung
- Projekthjemmeside
Påsken Genforstået
i lysets af unges klimatanker
Klassetrin: 7.- 9. klasse
Fag: Kristendomskundskab
Omfang: 2-4 lektioner med mulighed for udvidelse
Periode: Fra januar
Tilmeld dig projektet her
Påsken Genforstået
i lysets af unges klimatanker
Kan den knap 2000 år gamle bibelske påskefortælling bruges som et analysegreb til forståelse af unges tanker om samtidens klimaproblematik?
I en eftertænksom og poetisk kortfilm udfoldes unges tanker om klimaet i samtaler med præst, filmskaber og klimaaktivist Regitze Marker.
Kortfilmens klip er udvalgt og sat sammen med påskefortællingen som ramme efter temaerne: Forventning, Forræderi, Forbrydelse og Forvandling.
I projektet vil eleverne arbejde dialektisk med disse temaer og klimakrisen, både i analysen af filmens interviews og i den efterfølgende proces med etiske og eksistentielle refleksioner.
Eleverne arbejder med at analysere og forstå deres egne livssyn, andres holdninger og fælles handlemuligheder i forhold til klimaet.
Forslag til prøveoplæg med idéer til brug af kulturteknikker og produktfremstilling følger med projektet.
Tilmeldte lærere modtager:
- Adgang til kortfilmen "Påsken genforstået"
- Lærevejledning med baggrundsviden og forslag til undervisningsplan
- Hjemmeside med elevopgaver