Faktaboks

  • Klassetrin: 1. - 3. klasse
  • Fag: Kristendom og billedkunst
  • Periode: hele året
  • Antal lektioner: 8-10 lektioner
  • Tilmeldingsfrist: 15. august 2021

Tilmelding til projektet kan ske her

Ham der Jesus #mandenmeddemangeansigter

Jesus er måske verdenshistoriens største brand. Alle kender navnet, alle ved noget om Jesus, men Jesus er også genstand for utallige fortolkninger, og der findes ikke bare ét, men mange Jesus-billeder. De mange Jesus-billeder er omdrejningspunktet for projektet, hvor eleverne skal beskæftige sig med vendinger, han efter sigende har brugt, og som er gledet ind i vores dagligdagssprog. Man skal f.eks. ikke ”kaste perler for svin”, man må ”skille fårene fra bukkene”, og det kan være svært ”at komme igennem nåleøjet.”  

Gennem podwalk og kirkebesøg skal eleverne blive klogere på kristendommens Jesus, som han fremstilles i Det Nye Testamente og i evangelierne. Den historiske Jesus undersøges gennem kildearbejde, og eleverne skal også se nærmere på Jesus i fire andre religioner: jødedom, islam, hinduisme og buddhisme. 

Endelig skal eleverne også arbejde med et udvalg af fortolkede Jesus-billeder, som har resulteret i, at Jesus er blevet manden med de mange ansigter. Der ses nærmere på både historiske og nutidige Jesus-billeder - helt fra Åby-krucifikset med Jesus som en sej vikingetype til en nutidig Jesus i den amerikanske CIA-serie ’Messiah’ på Netflix. 

Undervejs i forløbet indsamler eleverne idéer til afslutningsvis at kunne lave et kreativt produkt – en Bento, som tegner en profil af Jesus.   

Forløbet lægger op til, at eleverne skal arbejde undersøgende, analytisk og kildekritisk. Nyhedsformidling er sammen med en undersøgende tilgang i elevopgaverne valgt som didaktisk greb i dette projekt. Det betyder, at formidlingen og opgaver er tilrettelagt som en blanding af den journalistiske genres klassiske former såsom artikler, nyhedsindslag og interview, og genren SoMe med udtryk som Instagram, hashtag og SMS.

Forslag til prøveoplæg følger med projektet

MÅLGRUPPE: 8.-9. klasse

FAG: Kristendomskundskab.                      

LEKTIONER: 6 lektioner

Lær at tegne nogle af de centrale bibelske historier

Tegn bibelens fortællinger

 

Hæftet er tænkt som et grundmateriale i indskolingen, således at læreren vælger nogle temaer hvert af de tre skoleår i indskolingen. Det bør påbegyndes i 1. klasse. Leveres til skoleårets begyndelse. Hæftet anbefaler oplæsning fra ”Bibelen for børn”, Religions Pædagogisk Forlag. Der medfølger endvidere et tekstark med de vigtigste bibeltekster til læreren, hvorved materialet er meget let at gå til.

A4-hæfte på 20 sider til hver elev med myldrebillede på for– og bagside. Alt i s/h til elevens egne tegninger/farvelægning. Materialet indeholder 18 temaer fra NT og GT. Siderne har overskrifter, underoverskrifter, vignetter og enkle tegninger.

Lærervejledning til temaernes bibelfortællinger med en særlig grundig vejledning omkring undervisningen i skabelsesberetningen, som forbereder en forståelse af forskellen på en umiddelbar og sanselig forståelse af verden i modsætning til et naturvidenskabeligt og objektivt verdensbillede. Netop dette tema anbefales dog ikke i 1. klasse, men først i 2.-3. klasse.

Temaerne er de væsentligste bibelske fortællinger i indskolingen:

  • skabelsen af verden
  • menneskets skabelse og syndefaldet
  • vandfloden
  • Babelstårnet
  • Abraham og Sara
  • Jakob, Josef, Moses, David, Daniel
  • Jesu barndom, Jesu liv
  • påsken, påskens personer
  • himmelfarten og pinse.

Tilmeldte klasser modtager:

  • lærervejledning
  • et klassesæt elevhæfter
  • en børnebibel til oplæsning/fortælling