Faktaboks

  • Klassetrin: 6. - 10. klasse
  • Fag: Kristendom og religion 
  • Periode: september-januar

Tilmelding til projektet kan ske her

Hvad skal vi med religion?

- et projekt om den religiøse dimension i fagene fysik, biologi og samfundsfag.

Klassetrin: 8.- 10. klasse

Fag: Kristendomskundskab/religion. Mulighed for tværfagligt samarbejde med fysik, biologi og samfundsfag

Lektioner: 6-10 lektioner til grundforløbet. Desuden timer til temaundervisning og tværfagligt samarbejde

Hvornår: fra oktober 23 og resten af skoleåret

 I dette undervisningsforløb afdækkes den religiøse dimension gennem mødet med tre andre skolefag: fysik, biologi og samfundsfag. Ved hjælp af sproglig bevidsthed, filosofiske grundbegreber og afgrænsning af, hvad naturvidenskab er og kan - og især ikke er og ikke kan, uddybes forståelsen og betydningen af den religiøse dimension og den umiddelbare sanseoplevelse af verden. 

Materialet er bygget op omkring seks dimensioner, som udgør spændvidden i tilværelsen: den fysiske og den biologiske dimension, sansningens og bevidsthedens dimension, den åndelige og den religiøse dimension.

Atomfysikeren og filosoffen Niels Bohr synspunkter spiller en fremtrædende rolle i projektet. Undervejs kommer eleverne forbi andre berømte navne: Charles Darwin, Blaise Pascal, Descartes, Tycho Brahe, Galilei, Johannes Kepler, Immanuel Kant, Peter Kemp, Immanuel Kant, K E Løgstrup, Thomas Aquinas, N F S Grundtvig og Jesper Hoffmeyer. 

Projektet indeholder

Klassesæt af elevhæfte på 32 sider med opgaver og samtaleoplæg

Hjemmeside med digital udgave af elevhæftet og indledende explainervideo

Lærervejledning