Faktaboks
- Klassetrin: 6. - 10. klasse
- Fag: Kristendom og religion
- Periode: september-januar
Tilmelding til projektet kan ske her
Hvad skal vi med religion?
- et projekt om den religiøse dimension i fagene fysik, biologi og samfundsfag.
Klassetrin: 8.- 10. klasse
Fag: Kristendomskundskab/religion. Mulighed for tværfagligt samarbejde med fysik, biologi og samfundsfag
Lektioner: 6-10 lektioner til grundforløbet. Desuden timer til temaundervisning og tværfagligt samarbejde
Hvornår: fra oktober 23 og resten af skoleåret
I dette undervisningsforløb afdækkes den religiøse dimension gennem mødet med tre andre skolefag: fysik, biologi og samfundsfag. Ved hjælp af sproglig bevidsthed, filosofiske grundbegreber og afgrænsning af, hvad naturvidenskab er og kan - og især ikke er og ikke kan, uddybes forståelsen og betydningen af den religiøse dimension og den umiddelbare sanseoplevelse af verden.
Materialet er bygget op omkring seks dimensioner, som udgør spændvidden i tilværelsen: den fysiske og den biologiske dimension, sansningens og bevidsthedens dimension, den åndelige og den religiøse dimension.
Atomfysikeren og filosoffen Niels Bohr synspunkter spiller en fremtrædende rolle i projektet. Undervejs kommer eleverne forbi andre berømte navne: Charles Darwin, Blaise Pascal, Descartes, Tycho Brahe, Galilei, Johannes Kepler, Immanuel Kant, Peter Kemp, Immanuel Kant, K E Løgstrup, Thomas Aquinas, N F S Grundtvig og Jesper Hoffmeyer.
Projektet indeholder
Klassesæt af elevhæfte på 32 sider med opgaver og samtaleoplæg
Hjemmeside med digital udgave af elevhæftet og indledende explainervideo
Lærervejledning